Size: a a a

OpenStreetMap RU

2021 March 09

SJ

Sergej Jaskiewicz in OpenStreetMap RU
Я, кстати, только что посмотрел его видеоурок по ПКК, очень классный и полезный материал.
источник

SL

Sergey Liverko in OpenStreetMap RU
Sergej Jaskiewicz
Я, кстати, только что посмотрел его видеоурок по ПКК, очень классный и полезный материал.
Ещё могу посоветовать страницу на вики про ПКК, возможно там тоже что-то полезное подчерпнете
источник

SL

Sergey Liverko in OpenStreetMap RU
Если ещё не читали)
источник

SJ

Sergej Jaskiewicz in OpenStreetMap RU
Sergey Liverko
Ещё могу посоветовать страницу на вики про ПКК, возможно там тоже что-то полезное подчерпнете
я как раз на этой странице увидел ссылку на видеоурок, да :)
источник

SL

Sergey Liverko in OpenStreetMap RU
👌
источник

i

iWowik in OpenStreetMap RU
Victor Stepankov
Коллеги, а есть ОТКРЫТЫЕ данные по границам регионов?
точность до метра не нужна.
Хотя бы в общих контурах
Открытые или свободные?
источник

i

iWowik in OpenStreetMap RU
Павел Жирнов
основное правило осм - объект должен быть проверяем на местности.
сиречъ я приеду на этот машрту и он должен там както отличатся от окружающих тропинок и дорог
Чуть не так.
Объект должен быть проверяем.
Насчет 'на местности' это уже натяжка.
Всякие граниыы на местности почти не проверяемы, но таки есть другие источники.
источник

SJ

Sergej Jaskiewicz in OpenStreetMap RU
Sergej Jaskiewicz
Короче, я спросил автора правки, буду ждать его ответа.
On 2021-03-09 19:06:58 UTC stevea wrote:

> On 2021-03-09 18:33:14 UTC broadway_lamb wrote:
>
> > I can see that you are the one who created the [GDMBR route relation](https://www.openstreetmap.org/relation/6073693).
> >
>
> Thank you for reaching out to me, that is very polite in OSM!
>
> The route known as GDMBR has a long and storied history in OSM.  As you can see by its cycle:network tag (US:ACA), it is a route by ACA, the Adventure Cycle Association, a bicycle advocacy organization in the USA which promotes long-distance bicycle touring. ACA has developed a national-scope bicycle network of about two dozen named (not numbered) routes. These route data are private (proprietary / copyrighted by ACA), so their entry into OSM violates our ODbL. However, some cyclists captured GPS data while riding, so for a very few of their routes (3 or so) pieces of these routes (or in the case of GDMBR, the whole of it) are in OSM, and so far it's "OK" for us to do this, although we shouldn't make a habit of it, lest we anger ACA.
>
> > I was wondering whether that route is somehow marked, and if it's not, what is the policy regarding mapping non-marked mountain bike routes? I can't find any info on the wiki.
> >
>
> None of ACA's routes are marked with signs, because they are private (see our https://wiki.openstreetmap.org/wiki/United_States/Bicycle_Networks wiki), as ACA charges money for the maps with the route and entering such private routes into OSM violates our ODbL (license).  But because the very few which have been entered (without signs) came from people who actually rode the whole route, captured these data in their GPS device as a GPX file, those data belong to them (the bicycle rider who rode and is an OSM Contributor) AND the route data belong to ACA as well.  You could say that this is a sort of "truce" between ACA and OSM:  they agree not to say OSM is violating their copyright and we agree that OSM will minimize doing this, and we have.  (We've kept this to "about 3" ACA routes entered into OSM).
>
> Any "non-marked" routes that you find in Russia (or anywhere besides the USA) might use the wiki (which is USA-specific) for anywhere in the world as a guide to make "national biking policy for how to enter routes in OSM" for that country.  If the route is marked, it is easy:  we can enter these, as they are "on the ground verifiable."  If they are public (a government route, whether signed, not signed or "going to be signed in the future when we get funding to sign," OSM can enter these, too.  When to NOT enter is two-fold:  when the route is private, do not enter these and when the route is simply "somebody's suggested ride" (unsigned), do not enter these, either.  Please read the wiki's notice on "what to map" and "what not to map."  This is best said to be true around the world, not simply in the United States.
>
> > The thing is that I was going to map a similar mountain bike route in Russia, but the local community members told me that only those routes that are somehow marked should be mapped.
> >
>
> This is good advice.  It is 100% true that you should not map a route which is a private route where the data are copyrighted by a publishing company (or bicycle advocacy organization, like ACA, which definitely wants to protect its copyright).  It is also 100% true that you should not map a route which is simply "what some people feel like is a good bicycle ride," as these are ephemeral and transitory in nature — they are not official and they are not signed.  There is good guidance in the wiki, and while it is specific to the USA, the advice about "what to map and not to map in OSM" is true for the whole world.  It is perfectly OK to map bike routes which are signed as bike routes.  These routes often fit into hierarchies of national, regional and local.
>
источник

SJ

Sergej Jaskiewicz in OpenStreetMap RU
Sergej Jaskiewicz
Короче, я спросил автора правки, буду ждать его ответа.
> I have been instrumental in helping to harmonize how OSM tags national/regional/local bike routes in the USA (it was not easy and it took years).  The wiki above is the result, along with "USBRS" (search for it or click the link in the "See Also" section, it is a related wiki).  If I can help you do the same, please use those two wikis as a starting point, and look at other countries and how they do it, also see our https://wiki.openstreetmap.org/wiki/cycle:network wiki.
>
> > Could you please give me some advice?
>
> If this does not help you or fully answer your questions, please ask more specific questions and I will do my best to answer you.  Again, thank you for tracking me down and asking me, that's very OSM-polite!
>
> SteveA
источник

YZ

Yuriy Zykin in OpenStreetMap RU
не подскажете, от куда берется имя слоя layer_name1 и т.п. в коде ниже?
У меня pbf нормально кажутся в Vectorgrid, только стиль никак сменить не могу (((

var vectorTileOptions = {
   interactive: true, pane: 'OverlayPane',
   vectorTileLayerStyles: {
      layer_name1: {
           weight: 0,
           fillColor: '#9bc2c4',
           fillOpacity: 1,
           fill: true
       }, layer_name2: {...} }};
источник

i

iWowik in OpenStreetMap RU
Pavel Gavrilov
Ну вот это такой пограничный случай, когда не очень понятно, надо ли это вносить на карту.
Для хайкинговых маршрутов маркировка не так нужна, и если есть популярный маршрут, даже без разметки, его на карту можно вносить.
В Москве по такому принципу беговой маршрут "Зелёное кольцо Москвы" внесли. Ещё маршрут "Дорога в Лавру" (Москва-Сергиев Посад), хотя там, говорят, хотя бы картонки на столбах местами в качестве разметки встречаются.
А для веломаршрутов есть правило, что без маркировки их не вносим вообще.
Еще при Советской власти была рассказка про бабку, которая ходила взад-вперед по вагонам в загорской электричеке и отказывалась присесть на любезно предоставленное пассажирсми место.
Она объясняла, что на богомолье надо пешком идти, но сил у нее на это нет, поэтому она едет не электричке, но одновременно таки идет
источник

i

iWowik in OpenStreetMap RU
lite
потому что не отмечен на местности
В совремееном мире отметка на местности уже анахронизм.
Достаточно разметки в навигаторе.
Скоро и дорожные знаки уберут, так как будет достаточно информации, которая будет с компьютере машины. Особенно автопилотам.
источник

f

fr1 in OpenStreetMap RU
Yuriy Zykin
не подскажете, от куда берется имя слоя layer_name1 и т.п. в коде ниже?
У меня pbf нормально кажутся в Vectorgrid, только стиль никак сменить не могу (((

var vectorTileOptions = {
   interactive: true, pane: 'OverlayPane',
   vectorTileLayerStyles: {
      layer_name1: {
           weight: 0,
           fillColor: '#9bc2c4',
           fillOpacity: 1,
           fill: true
       }, layer_name2: {...} }};
ниоткуда, ты его сам называешь
источник

YZ

Yuriy Zykin in OpenStreetMap RU
fr1
ниоткуда, ты его сам называешь
да вот не понял, в таблице поле с названием или хз, в общем ладно, только что решил, как стиль менять! Может кому то пригодится!

var vectorTilePolyOption = {
 rendererFactory: L.canvas.tile,
   vectorTileLayerStyles: {
     default: function(e) {
       console.log(e)
       return{
               color: "red",
               weight: 1,
               opacity: 0.5,
               fillOpacity:0.5
       }
     },
   },
 };
источник

f

fr1 in OpenStreetMap RU
Yuriy Zykin
да вот не понял, в таблице поле с названием или хз, в общем ладно, только что решил, как стиль менять! Может кому то пригодится!

var vectorTilePolyOption = {
 rendererFactory: L.canvas.tile,
   vectorTileLayerStyles: {
     default: function(e) {
       console.log(e)
       return{
               color: "red",
               weight: 1,
               opacity: 0.5,
               fillOpacity:0.5
       }
     },
   },
 };
ты когда создаёшь векторный тайл, указываешь, как слой с данными называется. а потом в стиле говоришь, как этот слой показывать
источник

i

iWowik in OpenStreetMap RU
Sergey Liverko
Ну вот один товарищ посчитал 5 лет назад, что названия грузовых станций на МЦК - треш и содомия, потому что у Яндекса не так. И переделал вопреки всем railway=station на railway=yard. Только на днях откатили
Так до пуска мцк они и были грузовые, а которые и сейчас осталиись.
Надо бы проверить что теперь понамапили.
источник

l

lite in OpenStreetMap RU
Nick Sokornov
А кому из админов писал, их там несколько. И среди них еще бюрократы.
Harry Wood
источник

YZ

Yuriy Zykin in OpenStreetMap RU
fr1
ты когда создаёшь векторный тайл, указываешь, как слой с данными называется. а потом в стиле говоришь, как этот слой показывать
Кладезь инфы! Хорошо, а как это столбик обозвать, ну вот у меня например столбик N и правильно ли я его присовокупляю в тайл? Совсем запутался... на плитке же может быть много фигур 😳
источник

i

iWowik in OpenStreetMap RU
Sergey Liverko
Немцы делают OpenRailwayMap и дружно прогнулись под него. А в английской версии Key:railway вот прямо жирным выделено, что railway=station - и это и пассажирские, и грузовые. И вообще, дискуссия на форуме, закончившаяся фразой:

"Буду знать, что схема "не нравится, как рендерится какой-то объект -> надо взять и перетегировать в месте, которое меня интересует так, как хочу, невзирая на возражения и просьбы предоставить существенную аргументацию для этого, кроме рендеринга" рабочая. Мне есть, где применить ее на практике для собственного удобства."

- слабо тянет на согласованный консенсус
А тут еще прямее про грузовые станции:
The tag railway=yard is mainly used to map a rail yard (aka railway yard or railroad yard), which is... .
This tag has also been used for mapping freight-only stations, which are railway stations without passenger traffic where freight trains are loaded or unloaded, and which are often found in a rail yard.
источник

l

lite in OpenStreetMap RU
Sergej Jaskiewicz
On 2021-03-09 19:06:58 UTC stevea wrote:

> On 2021-03-09 18:33:14 UTC broadway_lamb wrote:
>
> > I can see that you are the one who created the [GDMBR route relation](https://www.openstreetmap.org/relation/6073693).
> >
>
> Thank you for reaching out to me, that is very polite in OSM!
>
> The route known as GDMBR has a long and storied history in OSM.  As you can see by its cycle:network tag (US:ACA), it is a route by ACA, the Adventure Cycle Association, a bicycle advocacy organization in the USA which promotes long-distance bicycle touring. ACA has developed a national-scope bicycle network of about two dozen named (not numbered) routes. These route data are private (proprietary / copyrighted by ACA), so their entry into OSM violates our ODbL. However, some cyclists captured GPS data while riding, so for a very few of their routes (3 or so) pieces of these routes (or in the case of GDMBR, the whole of it) are in OSM, and so far it's "OK" for us to do this, although we shouldn't make a habit of it, lest we anger ACA.
>
> > I was wondering whether that route is somehow marked, and if it's not, what is the policy regarding mapping non-marked mountain bike routes? I can't find any info on the wiki.
> >
>
> None of ACA's routes are marked with signs, because they are private (see our https://wiki.openstreetmap.org/wiki/United_States/Bicycle_Networks wiki), as ACA charges money for the maps with the route and entering such private routes into OSM violates our ODbL (license).  But because the very few which have been entered (without signs) came from people who actually rode the whole route, captured these data in their GPS device as a GPX file, those data belong to them (the bicycle rider who rode and is an OSM Contributor) AND the route data belong to ACA as well.  You could say that this is a sort of "truce" between ACA and OSM:  they agree not to say OSM is violating their copyright and we agree that OSM will minimize doing this, and we have.  (We've kept this to "about 3" ACA routes entered into OSM).
>
> Any "non-marked" routes that you find in Russia (or anywhere besides the USA) might use the wiki (which is USA-specific) for anywhere in the world as a guide to make "national biking policy for how to enter routes in OSM" for that country.  If the route is marked, it is easy:  we can enter these, as they are "on the ground verifiable."  If they are public (a government route, whether signed, not signed or "going to be signed in the future when we get funding to sign," OSM can enter these, too.  When to NOT enter is two-fold:  when the route is private, do not enter these and when the route is simply "somebody's suggested ride" (unsigned), do not enter these, either.  Please read the wiki's notice on "what to map" and "what not to map."  This is best said to be true around the world, not simply in the United States.
>
> > The thing is that I was going to map a similar mountain bike route in Russia, but the local community members told me that only those routes that are somehow marked should be mapped.
> >
>
> This is good advice.  It is 100% true that you should not map a route which is a private route where the data are copyrighted by a publishing company (or bicycle advocacy organization, like ACA, which definitely wants to protect its copyright).  It is also 100% true that you should not map a route which is simply "what some people feel like is a good bicycle ride," as these are ephemeral and transitory in nature — they are not official and they are not signed.  There is good guidance in the wiki, and while it is specific to the USA, the advice about "what to map and not to map in OSM" is true for the whole world.  It is perfectly OK to map bike routes which are signed as bike routes.  These routes often fit into hierarchies of national, regional and local.
>
то есть этот GDMBR не только не размечен на местности, так еще и внесен в нарушение лицензии... ну дела. Говорю же, в США ОСМ еще младенец
источник